Tre teman för att utveckla ditt varumärke

Utveckla ditt varumärkeEtt varumärke blir aldrig färdigt. Det utvecklas, förändras, går igenom kriser och stagnerar.  Lite som vi människor. Ibland är utvecklingsanalysen svår att göra och ibland ska man förstås unna sig att bara vara nöjd med sitt varumärke. Om man däremot har på känn att det är dags att ägna det lite omtanke och tid så bjuder vi idag i vårt tiopunktsprogram för en mer kreativ höst på tre konkreta teman som man kan arbeta med för att utveckla sitt varumärke. Gärna i workshopformat, men det behöver vi väl knappast påminna om.

De viktiga värdena. Man kan aldrig arbeta för mycket med sina värden, de som tillsammans med det högre syftet är hela grunden för varumärket. Oavsett om man är en värdestyrd organisation eller inte så finns det mycket att göra. Konkreta exempel:

  1. Arbeta fram värdeprojekt. Projekt som sätter värdena i centrum och hjälper olika delar av verksamheten att använda värdena som styrmedel, beslutsfilter och att helt enkelt leva dem varje dag. Konkretisering av orden, helt enkelt.
  2. Gör en värdekarta. Var används och fungerar värdena? Var fungerar de inte? Var behövs utbildning och coachning? Inte minst i tider när varumärket står svagare eller har genomgått en kris, men även till dagligdags.
  3. Arbeta med personalisering av värdena. Värden tenderar att bli rätt generella ord. Arbeta avdelningsvis med vad värdena betyder för den gruppen, konkret i vardagen. Kanske kan gruppen hitta en förlängning av värdeorden som fungerar i just deras kontext.

Ärlighet och äkthet. Ärlighet och äkthet är ingen trend. Varumärkens relation till sina kunder liknar mer och mer mänskliga relationer tack vare att kommunikationen mellan oss nu kan ske direkt.  En stor global undersökning visade att det allra viktigaste för kunder var inte unika tjänster världsklasservice eller hög innovationsgrad, utan topp tre var:

  1. Ärlig kommunikation.
  2. Att man inte sviker sina kunder.
  3. Att man har hög integritet och göra schyssta saker.

Inte så långt ifrån vad man väntar sig av en god vän, eller hur. Konkret så kan man inspireras av andra varumärken och fundera på vad ni själva kan göra mer äkta och hur. Mc Donald’s i Canada lanserade till exempel en webbplats ”Our food. Your questions.” där man redde ut missförstånd om maten, men också bekräftade vissa fördomar – ärligt och utan corporatefernissa. Modigt, lite läskigt, men väldigt bra för varumärket.

Människorna. I slutänden handlar det förstås om människorna. De människor som möter era kunder, men också de människor som på en middag berättar om sitt jobb eller kör en bil med företagsloggan på. Få enskilda faktorer gör så mycket för ett varumärke som människorna, även om de ibland glöms bort i den stora varumärkesmanualen. Så, jobba med människorna i höst. Med utbildningar, delaktighet och relationer. Arbeta över avdelningsgränser och titlar. Ju mer människan utvecklas, ju mer utvecklas varumärket.

Bookmark the permalink.

Comments are closed