Varför ska jag bygga en lådbil?

Det finns få så (i hemlighet) utskällda tillställningar som företagets kickoff. Det som i arrangörens huvud skulle bli ett par roliga dygn med fokus på teambuilding och delaktighet kan ofta sluta i korslagda armar och ifrågasättande. Vad hände med det vi bestämde på förra kickoffen? Varför i hela världen ska jag bygga en lådbil? Varför blir Olle alltid så full?

Och den enkla anledningen – människor är olika. Vissa tycker att det är fantastiskt att klättra i berg, andra är höjdrädda. Vissa tar sig an ett legoprojekt med ett barns glädje, andra tycker att de lekte klart för 40 år sedan. Vissa festar gärna loss med sina arbetskamrater, andra är hellre hemma med familjen och en tredje är faktiskt nykterist. Ju större gruppen är, desto svårare är det att hitta något som passar alla.

lego

Bygga lego på kickoffen?

Så länge vi är olika så kommer arrangemanget kickoff inte att vara helt okomplicerat. Men här är tre enkla tips på vägen:

1. Jobba lustfyllt. Den ibland enda sammanhållande faktorn på en arbetsplats är just jobbet. Varumärket man arbetar för. Så var inte rädd för att jobba på kickoffen, så länge den hålls på arbetstid och så länge arbetssättet är roligt och lustfyllt. Det finns förstås en uppsjö av utmaningar i varje företag. Använd er kickoff, när alla ändå är samlade, till att gemensamt lösa någon av dem. Det kan vara nästa annonskampanj, processen för produktutveckling eller mötesstrukturen. Vi hör till exempel att många arbetsplatser har problem med tråkiga och ineffektiva möten. Ägna en halvdag på er kickoff till att genomföra workshops för att skapa bättre interna och externa möten. Eller lös någon av de andra hundra knutarna som ligger och gnager. Fråga gärna medarbetarna själva vad de skulle vilja arbeta med på en kickoff.

2. Skapa innehåll. Alla människor har förmågan att skapa innehåll. Att berätta historier, ta bilder och beskriva skeenden. Idag lägger de flesta varumärken mycket resurser på att skapa innehåll för olika kanaler. Använd en kickoffdag till att workshoppa fram ord och bild. Man kan intervjua varandra två och två efter en given mall (och med några fria frågor för lustens skull) och skapa medarbetarprofiler med en personlig touch. Man kan ta bilder som symboliserar varumärkets värden. Eller göra sin egen film. Samskapande kan åstadkomma förbluffande alster.

3.Utgå från det önskade resultatet. Hur vill ni att medarbetarna ska känna efter genomförd kickoff? Vilket problem vill ni lösa? Använd svaren på de frågorna som ett filter för varje del i planeringen. Och jobba gärna utifrån och in i den processen så att man inte bara utgår från vad man själv tror utan tar in input från organisationen.

Och glöm inte att det tar tid att planera en riktigt bra kickoff. Årets kanske viktigaste event blir annars lätt ytterligare en ibland ovälkommen punkt på någons to-dolista och behandlas lite styvmoderligt när man egentligen både lägga alla klutar till för att ta tillvara på den ovanliga situationen att man har de flesta på företaget samlade fysiskt på en plats. Om man lägger lika mycket resurser på att planera ett lustfyllt arbetssätt för att lösa problem som man lägger på lustiga aktiviteter så skulle mycket vara vunnet. För alla.

 

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>